Search

Dobre praktyki - Scenariusz pasowania na czytelnika szkolnej biblioteki

Scenariusz pasowania na czytelnika

 Cel główny: Zainteresowanie uczniów książką, zachęcenie do korzystania ze zbiorów biblioteki.

 Cele operacyjne, uczeń:

- potrafi powiedzieć, jak należy traktować książki

- rozpoznaje postacie z bajek

- potrafi wymienić korzyści płynące z czytania książek

- wie, że biblioteka jest miejscem radosnym i bezpiecznym, gdzie są mile widziani.

 Uroczystość odbywa się na sali gimnastycznej. Przygotowana jest dekoracja. Uczniowie klas pierwszych siedzą na ławeczkach. W centralnym miejscu ustawieni są członkowie Klubu Przyjaciół Biblioteki, którzy prowadzą całą uroczystość. Na stoliku znajduje się "Wielka Księga Bajek" oraz dyplomy.

 Pomoce: - dyplomy dla każdego ucznia, Księga Czytelnika wraz z przyrzeczeniem, Prośby Książki (jeden egzemplarz na klasę), "Wielka Księga Bajek" którą będą pasowani uczniowie, koszyczek z cukierkami, gazetka ścienna, zielony materiał, regał z ksiażkami, uczniowie przebrani za postacie ze znanych bajek, - uczniowie klasy IVa pod kierunkiem pani polonistki H.Gniewek wystawią przedstawienie na podstawie baśni „Kot w butach”

 Przebieg uroczystości:

 Uczeń I: (Czerwony Kapturek)

- Witam wszystkich serdecznie na uroczystości pasowania na czytelnika uczniów klas I.

- Książki sprawią, że staniecie się uczestnikami spotkania z niezwykłymi ludźmi, zobaczycie tajemnicze i piękne miejsca, poznacie historię ludzkości. Dziś zapraszam was na spotkanie z bohaterami baśni „Kot w butach” przygotowaną przez waszych starszych kolegów. Prosimy na scenę uczniów z klasy IVa.

 Inscenizacja trwa ok. 20 minut

 Uczeń II: (Krasnal Koszałek Opałek)

- Dziękuję serdecznie uczniom klasy IVa za wspaniałe przedstawienie i przypomnienie nam tej jednej z najpiękniejszych baśni dzieciństwa.

- A teraz moi mili odpowiecie na kilka pytań. Zobaczymy czy potraficie rozpoznać bohaterów znanych baśni.

Poszczególni prowadzący czytają kolejno zagadki

 Smaczna chatka w lesie stała

Zagubionych zapraszała.

O Babie Jadze nie wiedzieli

I domek z piernika jeść chcieli. (Jaś i Małgosia)

 Kto odważnym, sprytnym czynem

Rzucił siarę pod jaskinie?

Siarka w owcy jest ukryta,

Smok wybucha no i kwita. (Szewczyk Dratewka)

 Nos mu urósł bez miary,

Gdy kłamliwe miał zamiary.

Czy znacie chłopca z drewna?

Był taki – to rzecz pewna. (Pinokio)

 W bajce w butach chodziłem

I wcale się nie nudziłem.

Szybko mnie rozpoznacie,

Jeśli bajeczkę znacie. (Kot w butach)

 Ona rodzinie w domu sprzątała,

Choć tak jak siostry na bal iść chciała.

I gdy ją wróżka na bal wyprawiła,

Na schodach pałacu bucik zgubiła. (Kopciuszek)

 W jakiej bajce trzy życzenia

Dolę ludzi miały zmieniać?

Jest tam rybak, stara chatka,

Wiesz już o czym ta zagadka? (O rybaku i złotej rybce)

 Ta dziewczynka mała

Do chorej babci zmierzała.

Niosła smakołyków kilka

Spotkała w lesie wilka. (Czerwony Kapturek)

 Jak się nazywa dziewczynka miła,

Która w bajeczce gąski zgubiła. (Sierotka Marysia)

 A czy wiecie  kto jest autorem baśni  „Królowa Śniegu”? (Hans Christian Andersen )

 I jeszcze jedna zagadka: co wspólnego ma Pan Andersen z naszą szkołą?  (Jest patronem naszej szkoły)

 Uczeń III:

- Po prostu wspaniale. Bardzo cieszę się, że znacie tylu bohaterów książkowych, wiecie też, że patronem naszej szkoły jest Hans Christian Andersen – autor wielu pięknych baśni o których zapewne słyszeliście. A teraz zapraszam gościa specjalnego naszej uroczystości.

Wchodzi uczennica przebrana za Królową Ksiażkę

 Książka:

Jestem książka z dużej szafy.

Wszyscy mówią żem ciekawa,

Więc mnie ciągle ktoś pożycza,

Lecz nie cieszy mnie ta sława.

 Papier miałam bielusieńki,

Ślady na nim Florka  ręki!

Pozaginał Jaś mi rogi,

Jurek na mnie kładł pierogi!

 Krzyś ze swym zwyczajem zgodnie,

Trzymał mnie aż sześć tygodni.

Narysował na okładce

Staś diabełka, małpkę w klatce.

 Anka, Władka siostra mała,

Ta mi kartki dwie wyrwała!

 Cóż mi z tego, żem ciekawa,

Dłużej żyć tak nie potrafię!

Nie będziecie mnie szanować

To się na klucz zamknę w szafie ..!

 Uczeń IV: (Plastuś)

Nie smuć się książko! Nie wszyscy czytelnicy tak Cię traktują, a już na pewno nie Ci, którzy siedzą tu przed tobą. Oni na pewno będą o Ciebie dbali i spełnią wszystkie twoje życzenia.

 Książka:

Mam taką nadzieję, że mój los i moich koleżanek książek się polepszy, dlatego proszę Was dzieci abyście posłuchały moich rad:

 Nie pisz i nie rysuj tuszem po mych kartkach, bo już wkrótce będę prawie nic nie warta.

Nie zaginaj rogów, używaj zakładki, na półce mnie stawiaj, dbaj o me okładki.

Kiedy moje kartki wyrwiesz i wyrzucisz, wiedz, że wtedy nigdy do nich nie powrócisz.

Gdy się ze starości zacznę rozlatywać, spróbuj mnie naprawić, posklejać, pozszywać.

Nie czytaj gdy jadasz, nie brudź mnie rękami, to będę ci służyć całymi latami.

 Uczeń V:

Czy zapamiętaliście wszystkie prośby książki ? A może ktoś je powtórzy ?

 (Dzieci odpowiadają a prowadzący wręczają cukiereczki)

 Uczeń V:

O prośbach książki będą Wam przypominać Wasi wychowawcy, bo za chwilę rozdam im prośby (rozdaje „Prośby książki” wychowawcom klas I).

 Uczeń VI:

A teraz nadszedł moment pasowania. Proszę więc wszystkich o powstanie, złożycie bowiem przyrzeczenie.

 Książka:

Podnieście w górę dwa palce i powtarzajcie słowa przysięgi.

 MY UCZNIOWIE PIERWSZEJ KLASY

UROCZYŚCIE PRZYRZEKAMY

ŻE BĘDZIEMY KOCHAĆ KSIAŻKI

KRZYWDY ZROBIĆ IM NIE DAMY

I WSKAZÓWEK I RAD KSIĄŻEK

BĘDZIEMY SŁUCHAĆ Z UWAGĄ

OBOWIĄZKI CZYTELNIKA

TRAKOWAC Z WIELKA POWAGĄ

PRZYRZEKAMY!

 Uczeń VI:

- Zapraszam teraz do nas Pana Dyrektora i Panią Dyrektor aby uroczyście pasowali pierwszaki na czytelnika "Wielką Księgą Bajek"

 Dyrekcja uroczyście pasuje pierwszaków na czytelnika, prowadzący rozdaje każdemu uczniowi pamiatkowe dyplomy i zakłądki do ksiażek a wychowawcy otrzymują słodycze dla całej klasy.

 Kilka słów Pana Dyrektora na zakończenie uroczystości.

 WSZYSCY PROWADZĄCY:

Dziś żegnamy się już z Wami, wszystkim pięknie się kłaniamy i do odwiedzin naszej szkolnej biblioteki serdecznie zapraszamy.

  

Przy opracowaniu scenariusza korzystałam z materiałów zamieszczonych w „Bibliotece w szkole” w latach 2006-2012 oraz wydawnictwach:

- „Scenariusze imprez szkolnych kl. I-III” pr. zbiorowa (wyd. pedagogiczne ZNP Kielce),

- „Scenariusze uroczystości szkolnych” pr. zbiorowa (wyd. AKER Toruń),

- „Scenariusze uroczystości szkolnych” pr. pod red. Krystyny Radwan (wyd. Rubikon Kraków)

 

Additional information

Strona wykorzystuje pliki cookies. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Aby dowiedzieć się więcej o plikach cookies i sposobie blokowania ich, kliknij w ten link Ciasteczka (ang. cookies).

Zgadzam się na korzystanie cookies na tej stronie.

EU Cookie Directive Module Information