Search

Ćwiczenia oddechowe w terapii logopedycznej

Oddychanie będące naturalną i niezbędną do życia czynnością fizjologiczną, stanowi także ważny czynnik warunkujący prawidłowy rozwój i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego.

Za prawidłowy sposób oddychania, a zarazem najbardziej pożądany uznaje się oddychanie żebrowo- brzuszne , które umożliwia głęboki wdech i powolny długi wydech, podczas którego ma miejsce wypowiedź.

 

U dzieci często obserwuje tak zwany płytki tor piersiowy. Cechą charakterystyczną takiego oddychania jest to, że podczas wdechu poszerzeniu ulegają górne obszary klatki piersiowej, co prowadzi do unoszenia ramion i łopatek. Taki rodzaj oddychania pozwala tylko częściowo napełnić płuca. Innym bardzo niekorzystnym i coraz częstszym problemem staje się nawykowe oddychanie przez usta. 

Skutki nieprawidłowego oddychania:

-oddychanie przez usta skraca oddech, przez co organizm  może być niewystarczająco dotleniony , może to powodować senność,  męczliwość i problemy z koncentracją,

-  otwarta buzia ma niewłaściwy wpływ na kształtowanie się narządów mowy, osłabiona jest sprawność warg, policzków

 -niewłaściwe gospodarowanie powietrzem, które stanowi jeden z czynników problemów z płynnością mowy

-  otwarta buzia i oddychanie ustami zwiększa ryzyko infekcji górnych dróg oddechowych

-  język nie jest spionizowany, "ucieka" z buzi, będąc przyczyną seplenienia międzyzębowego   i innych  wad wymowy

- przy nieprawidłowym oddychaniu ulega zmiejszeniu sprawności także mięśni żuchwy, co powoduje problemy z żuciem i połykaniem stałych pokarmów

Ćwiczenia oddechowe mają na celu wyrobienie oddechu przeponowego,  odróżnianie fazy wdechu i wydechu. Pogłębienie oddechu i zwiększenie pojemności płuc. Ważne jest również wydłużanie fazy oddechowej i wyrobienie właściwego dla mowy toru oddechowego. zsynchronizowanie wydechu z treścią wypowiedzi.

Jak bawić się z dzieckiem?

*wdech z jednoczesnym energicznym uniesieniem rąk w bok, a na wydechu powolne przesuwanie rak do przodu , aż do zupełnego ich złączenia

*wdech z jednoczesnym uniesieniem rąk bokiem do góry i powolne ich opuszczenie w dół

* dmuchanie na wiatraczki, piórka, watę, skrawki papieru

*wydmuchiwanie powietrza  przez rurkę do szklanki z wodą

*puszczanie mydlanych baniek

*nadmuchiwanie balonów

*wąchanie kwiatów, perfum

*dmuchanie na zabawki pływające podczas kąpieli

* zdmuchiwanie chrupek, piłeczek, kawałków papieru ze stołu

*przenoszenie rurką drobnych kawałków bibuły do kubeczka

Ważne!!!

Ćwiczenia oddechowe wykonujemy:

- w przewietrzonym pomieszczeniu

- przed jedzeniem lub dwie godziny po posiłku

- systematycznie ćwiczymy dwa razy dziennie po pięć minut

- nie wykonujemy ćwiczeń gdy dziecko ma katar

Dziecko samo nie wyrośnie z takiego sposobu oddychania, przysporzy  mu ono natomiast wielu problemów, które wymagać będą długotrwałej terapii logopedycznej.  Rodzice, jeśli zauważycie pierwsze oznaki oddychania torem ustnym - zgłoście  się na konsultację do logopedy.

 

Marzena Skórnicka

 

Additional information